05 Ogos 2009

Selepas Lebih Setahun Berlalu...


Beginilah rupa gerai Tapai Waris selepas mempunyai pelanggan tetap yang setia... Alhamdulillah, sememangnya 9/10 punca rezeki itu datangnya daripada perniagaan. Walaubagaimanapun, perjalanannya bukanlah mudah. Pengalaman ditipu dengan kerugian mencecah RM600 merupakan tragedi yang tidak dapat dilupakan kerana sewaktu kesempitan wang, RM10 pun amat bernilai.

Itu belum masuk tapai yang tak menjadi sebab ada ubi yang tak elok. Yalah, masa beli nampak kulit sama saja. Apabila sudah kupas kulitnya barulah tahu elok atau tidak. Beberapa kali juga terbuang berbesen-besen tapai. Kalau berniaga di tepi jalan seperti saya, risiko hujan tidak dapat dielakkan. Lebih-lebih lagi kalau angin bertiup kencang, lebih kencang denyutan jantung saya kerana bimbang petir menyambar. Pernah sekali payung ditiup angin dan tidak sempat diselamatkan. Maka rosaklah payung yang dipakai baru beberapa bulan itu. Dapat untung sedikit, belilah payung baru. Selang beberapa hari, dicuri orang pula... Apa nak buat...belilah lagi. Tapi kali ini yang lebih besar, lebih kukuh dan semestinya lebih mahal :)

Jadi, apa pun terjadi bersabar saja ubatnya. Perkara yang sangat memerlukan kesabaran yang tinggi (setinggi awan mungkin) ialah kerenah pelanggan. Waaaaaaaahhhh, ini memang mencabar! Peniaga jalanan pun ada cabaran macam-macam apatah lagi tokei besar kan? Dengan penuh penghayatan dan gambaran yang jelas dalam minda, saya ingin mengajak anda mengikuti pengalaman saya yang pelik tetapi benar ini...

3



2



1

...


Erm, saya cerita dalam post yang lain saja lah. Buat topik baru lah ya. Tungguuuuuu......

Tiada ulasan:

Catat Ulasan